Kollektion: Danil Becker

Danil blev født den 19. december 1999 i Rusland, i 2017 flyttede han til Tyskland, hvor han gik på en sprogskole og begyndte derefter sine studier på Alanus kunst univeristet. 

I 2023 afsluttede Danil sin bachelorgrad og blev i 2024 masterstuderende i Prof. Andreas Orosz kunstklasse.

I sine malerier forsøger han ikke at fokusere på et fast tema eller koncept. For ham er det, der betyder mest, hvordan en kunstner maler, ikke hvad de maler. Ikke desto mindre har dette princip indflydelse på, hvordan han vælger emnerne til sine malerier.

Han fokuserer nu på at fortolke andre kunstneres værker, udvælge tilfældige billeder, også dem han ikke kan lide, og genfortolke dem på sin egen måde for at genfortælle deres historie. Denne tilgang giver ham mulighed for at transformere originalen og skabe noget af sit eget.

Mens han maler, kæmper Danil konstant med sin indre punk og anarkist. I starten arbejdede han omhyggeligt, men han ved, at han på et tidspunkt vil miste kontrollen – og det er netop her, kunsten begynder for ham. Der sker fejl, men han forsøger at vende dem til noget positivt.

Uanset om det er figurmaleri, fortolkninger eller studier, giver Danils værker seerne fuldstændig fortolkningsfrihed. Gennem absurde elementer og personlige hentydninger inviterer Danil dem til at finde deres egne betydninger og forstå hans arbejde på deres egen unikke måde.

Danil om sit nuværende arbejde: 

I det sidste halvandet år har hovedkonceptet bag mine malerier været at tage en anden kunstners værk som grundlag og enten genfortolke eller modernisere det. Om jeg kan lide det originale maleri eller ej, er det ikke afgørende for mig. Det, der betyder meget mere, er, om jeg ser et interessant billede for mig, når jeg ser på en anden kunstners værker.

Det vigtigste og mest centrale aspekt af mit maleri er stadig selve maleriet. Jeg eksperimenterer konstant på et teknisk niveau og afprøver nye tilgange. Dekonstruktion er en væsentlig del af min kunst. Jeg får stor æstetisk glæde ved at "ødelægge" noget smukt, som jeg har skabt, og derved afsløre skønheden i det destruktive – og omvendt.

Kort sagt er min kunst styret af en apollinsk-dionysisk tilgang.

Read more...